Solleh Al-Fatimi
Kenyataan Sister in Islam (SIS) oleh Pengerusi Eksekutif barunya Dr Hamidah Merican membantah hukuman sebat syariah terhadap tiga pesalah wanita mengikut Seksyen 23(2) Akta Kesalahan Jenayah Syariah Wilayah Persekutuan 1997 adalah tidak mengejutkan kita. SIS yang lebih disinonimkan dengan Zainah Anwar lebih dua dasawarsa yang lalu telah membuat banyak kenyataan yang jauh lebih panas dan hangat. Sangat terkenal dengan NGO yang terus terang menyerang hukum-hakam dan perundangan Islam yang telah sabit dengan dalil qat'ie dan ijma' oleh seluruh para ulama'. Sepatutnya SIS diberi nama Sister In Kafir sebagaimana yang pernah diperkatakan oleh Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, kerana mereka tidak layak langsung untuk mendapat nama Islam. Lahir dari spesis Abdullah bin Ubai, Abdullah bin Saba' ataupun Musilamah al-kazzab zaman moden di Malaysia!
Tanpa perlu saya mengulas panjang tentang SIS dan mereka yang bertopengkan islam tapi berhati sekular dan syaitan ini. Lebih baik sekiranya saya utarakan pandangan mereka yang mempunyai akal untuk berfikir, ada hati untuk menilai, ada mata untuk memerhatikan dan ada keinginan untuk mencari kebenaran. Sekalipun mereka tidak bergelar seorang Muslim, dan bukan NGO Islam, namun mereka masih mempertahankan erti sebuah kebenaran.
Sebagai contoh, Tokoh besar Kristian Eropah, Dr. Rowan Williams, Uskup Besar Canterbury England yang menyarankan Bahagian-Bahagian Undang-Undang Syariah Islam sebagai penyelesaian kesatuan sosial di United Kingdom dalam wawancaranya dengan Radio 4 BBC pada 7 Febuari 2008.

Malah satu kumpulan penyelidik di Institut Perubatan Novosibirsk, Rusia yang diketuai pakar biologi Dr.Sergei Speransky menemui kaedah baru (baca : lama) merawat ketagihan alcohol dan kegundahan melampau melalui sebatan sebagaimana yang pernah dikuatkuasakan di sekolah Britain pada kurun sebelumnya dan mengesyorkan sesi terapi 30 sesi membabitkan 60 kali sebatan keatas punggung seseorang berbadan sederhana.Menurutnya berdasarkan saintifik, sebatan di punggung mampu merembeskan sejenis bahan kimia semula jadi badan manusia, endorphin yang bertindak sebagai antibody terhadap kesan ketagihan arak, dadah dan rokok.


Lebih memeranjatkan lagi, rakan sepasukannya Dr Marina Chuhrova mempunyai 10 pesakit yang sukarela menjalani terapi sebatan rotan tersebut dengan caj merotan pesakit RM 342.00 bagi sesuatu rawatan biasa dan kini tidak menang tangan untuk merotan pesakitnya. Ia menjadi satu terapi yang komersil berbanding RM10 bagi setiap sebatan diperuntukan kepada pelaku sebat di Malaysia.


Justeru itu, dimanakah logiknya kenyataan Pengerusi Majlis Ugama Islam Sabah (MUIS), Datuk Syed Abbas Syed Ali yang juga ADUN Balung di Sabah yang turut mempertikaikan hukuman 6 kali sebatan oleh Mahkamah Tinggi Syariah Pahang dengan alasan logik analogi peminum arak sama dengan penghisap rokok yang sukar meninggalkan tabiat ketagihan. Inilah terjadi apabila amanah mengurus urusan umat Islam; MUIS diserahkan kepada orang yang buta hati, jahil agama, pemikiran sekular dan berkiblatkan syaitan! Maka tunggulah saat kehancurannya.

Sungguh sinis saranan yang diutarakan oleh Faizal Riduan, Seorang Perunding Pembangunan Sumber Manusia;
"Jika kita memerlukan sampel uji kaji sebagai testimony (bagi membantu kajian di Institut Perubatan Novosibirsk, Rusia), maka calon terbaik, saya syorkan ialah Dr. Hamidah Merican, Zainah Anwar atau Datuk Syed Abas Syed Ali, itu pun jika kesalahan menghina mahkamah ditambah dengan hukuman rotan dan tidak cukup sekadar peruntukan denda dan penjara. Seperti kata orang sekarang, “Belum cuba belum tahu”.
 Tulisan penuhnya dapat dibaca di http://www.malaysiakini.com/news/124637. ianya juga diterbitkan oleh Sinar Harian. Edisi Kuala Lumpur&Selangor. Isnin. 22 Febuari 2010. m/s N15.

Salam Pembelaan Islam dari Solleh al-Fatimi.
Labels: | edit post
0 Responses

Catat Ulasan