Solleh Al-Fatimi
Oleh : Solleh al-Fatimi

Kenapa kita ketinggalan? kenapa umat Islam harus terus berada di belakang? akibat kita di belakang, umat Islam dihina, Umat Islam dinodai, umat Islam dinafikan haknya...kenapakah keadaan ini yang terpaksa kita tanggung, terpaksa kita hadapi?

Semua ini bermula apabila kita mata kita kabur dan rabun dalam memahami, mengerti dan merealisasikan firman pertama Allah s.w.t. ‘IQRA’, 'Bacalah dengan nama Tuhanmu'...Kecuaian terhadap perintah Allah ini, membuatkan kita berada dimana kita berada sekarang.

Lihatlah dimana kita berada sekarang...

Dianggarkan terdapat 1,476,233,470 umat Islam diatas muka bumi ini. Satu billion di Asia, 400juta di Afrika, 44 juta di Eropah, dan enam juta di Amerika. Nisbahnya, setiap lima manusia adalah Islam (1:5). Setiap seorang Hindu ada dua orang Islam (1:2), setiap orang Budha ada dua orang Islam (1:2) dan setiap seorang yahudi ada beratus orang Islam (1:100).

Sejumlah 57 negara yang mengganggotai OIC, iaitu pertubuhan terbesar umat Islam, dan jika dicampur kesemuanya, cuma ada kira-kira 500 buah university. Atau sebuah universiti setiap 3 juta orang Islam (1 : 3,000,000). Bandingkan dengan Amerika Syarikat mempunyai 5,758 buah universiti dan India pula 8,407 buah.

Pada tahun 2004, Shanghai Jiao Tong Universiti membuat kajian berhubung ‘Kedudukan Akademik Universiti-Universit Dunia’ dan umat Islam terpaksa menelan pahit kenyataan bahawa, tiada satu pun universiti negara islam yang berada pada kedudukan 500 teratas.

Perbandingan tahap pendidikan antara masyarakat masyarakat Islam

Berdasarkan data yang dikumpulkan dari UNDP, tahap celik huruf di negara maju ialah hampir 90% dan 15 negara tersebut mempunyai 100% celik huruf. Sementara itu di negara majoriti umat Islam pula, purata kadar celik huruf ialah sekitar 40 % dan tiada negara yang mempunyai 100% tahap celik huruf dikalangan warganya.

Sekitar 98% penduduk di negara maju menamatkan sekurang-kurangnya sekolah rendah, sementara hanya 50% sahaja di negara majoriti umat Islam.

Sekitar 40% penduduk di negara maju memasuki universiti, sementara hanya 2% sahaja di negara majoriti umat Islam.

Negara-negara majoriti umat Islam mempunyai 230 ahli sains bagi setiap per sejuta penduduk. Di Amerika Syarikat, 4000 per sejuta dan di Jepun 5000 per sejuta. Di seluruh negara Arab, jumlah penyelidik sepenuh masa ialah 35,000 dan hanya 50 juruteknik per sejuta (berbanding di negara maju; 1000 juruteknik per sejuta).

Dunia Islam yang ada pada hari ini kurang keupayaan untuk menguasai ilmu pengetahuan, seterusnya membuat penemuan-penemuan dalam pelbagai bidang yang dapat diguna pakai oleh manusia sejagat. Negara Islam membelanjakan 0.2% daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) untuk penyelidikan dan pembangunan (R&D). sebaliknya, negara maju membalanjakan 5% daripada KDNKnya.

Fikirkanlah…selagi mana pendidikan tidak dititik beratkan, selagi itulah kemunduran dan kehinaan akan menyelubungi hidup kita…

Ingatlah…‘When you stop learning, you stop leading’ – apabila kita berhenti belajar, kita berhenti memimpin.

Ingatlah selalu… ‘leaders are learners!’ – pemimpin adalah orang yang sentiasa belajar.
0 Responses

Catat Ulasan